Matematiktalenter skinner ved Georg Mohr-Konkurrencen

I november gik det løs med Georg Mohr-Konkurrencen, hvor omkring 15.000-20.000 gymnasieelever og nogle grundskoleelever gav den gas i den første runde. Fra dette imponerende felt kvalificerede 1296 elever sig til anden runde i januar, inklusive 33 fra Aalborg Tekniske Gymnasium.

I år er der ekstra grund til at fejre, da tre dygtige elever, to vindere og en med et wildcard, går videre til et vinderseminar på Mærsk McKinney Møller Videncenter i Sorø. Det sker fra den 25. til 28. februar, hvor de får lov til at fordybe sig i matematik og høre spændende oplæg fra matematikforskere. Seminaret afsluttes med en prøve, der kårer Danmarks bedste matematiknørd.

De 3 deltagere i vindersemianret er:

• Daniel Iversen fra 2r med 15 point
  • Rune Valdemar fra 2q med 14 point
  • Asger Peter Fuglsberg 1q med 12 point.

Oplevelsen stopper ikke der! Vinderseminardeltagerne har chancen for at kvalificere sig til internationale konkurrencer som den Nordiske Matematikkonkurrence i april, International Matematikolympiade i juli (i år i Bath, Storbritannien), og holdkonkurrencen Baltic Way i november, der finder sted i Estland.

Ud over de tre heldige vinderseminardeltagere er der også to elever, der scorede nok point til at få et officielt diplom for deres deltagelse i anden runde. Det er rekord.

Resultaterne for anden runde, inklusive vinderne og wildcards, kan tjekkes på Georg Mohr-Konkurrencens hjemmeside, og det er også værd at bemærke, at Daniel var blandt de 20 bedste i landet.

Vinderseminaret kan betragtes som matematikkens bruttolandshold, hvor deltagerne trænes hårdt og nogle endda kan ende med at repræsentere Danmark internationalt. Dette skridt er ikke kun en stor personlig bedrift for de unge, men det viser også, at dansk matematik er noget at regne med på verdensplan.

Georg Mohr-Konkurrencen er ikke kun en anerkendelse af de deltagende elevers talenter, men også en hyldest til lærernes og skolernes støtte.