Gaveregn over spildevandsløsning

Elever fra teknikfaget med det mundrette navn ’PLS sundhed og livstil – Bioteknologi’ kan med rette føle sig lidt snydt, når de går på weekend. De var nemlig kaldt i aulaen på Aalborg Tekniske Gymnasiums afdeling på Øster Uttrup Vej under falske forudsætninger. En snak om de forestående eksamener, lød den officielle grund til, at de skulle mødes fredag klokken 11.

Men det var et røgslør, som holdets to undervisere, Camilla Kær Mørkholt og Mette Gammelgaard, havde kastet ud. For mens eleverne rigtigt nok var kaldt ind til en fælles meddelelse, så var det en gruppe på tre elever – Boris, Thor og Sebastian – der var i centrum.

De har nemlig vundet årets BioTEKmesterskab efter at have kommet med et bud på, hvordan man kan formindske andelen af hormonforstyrrende stoffer i spildevandet.

- De vinder dette års BioTEKmesterskab med deres idé omkring de hormonforstyrrende stoffer, som findes i vores spildevand. De har virkelig tænkt nogle vidtgående og kloge tanker omkring problemstillingen, men mest af alt, så vinder de, fordi de virkelig også er gået langt for at finde en løsning, siger dommerpanelsdeltager Steen Skærbæk, Head of Fermentation & Recovery for Novozymes i Kalundborg.

Normalt ville prisen blive overrakt ved en stort anlagt ceremoni i Kalundborg, hvor alle deltagere – der i årets udgave spandt over i alt 117 elever fra hele Danmark fordelt på 16 grupper – ville mødes med nogle af de ledende internationale virksomheder i biotek-industrien, men i stedet blev det i år altså til en mere intim overrækning af prisen. Det gjorde dog ikke overraskelsen mindre.

- Nej, det havde vi helt ærligt ikke lige regnet med, lyder det efterfølgende fra Thor, en del af den vindende trio.
- For at være ærlig, så gik de fleste af vores eksperimenter faktisk helt galt, tilføjer han, inden Boris indskyder:
- Men vi var til gengæld meget tilfredse med vores teori. Den tror vi stadigvæk på, vi lykkedes bare ikke lige med at finde den rigtige måde at praktisere teorien på.
Hvis de har haft lidt svært ved at finpudse de praktiske forsøg, så er det nok forståeligt. For det er naturligvis ikke kun prisoverrækkelsen, der er blevet ændret på grund af corona. Også arbejdet med deres projekt har været henvist til at foregå opdelt og virtuelt.
- Jeg har haft hentet noget laboratorie-udstyr her på skolen, og så har jeg siddet derhjemme og prøvet forskellige ting af, mens de to andre har været med over video-opkald, forklarer Sebastian.
- Ja, det var lidt specielt at skulle sidde derhjemme for sig selv og ikke kunne være med fysisk til den sjove del, lyder det fra Boris.
- Men så kunne vi jo heldigvis få lov at hundse lidt med Sebastian, så det var til gengæld meget fint, tilføjer Thor med et lille grin.

Det var dog ikke kun den fine titel som BioTEKmestre anno 2021, der blev overrækt ved det lille arrangement i aulaen. For med titlen fulgte en check på 10.000 kroner til klassen, et gavekort på 5.000 kroner fra Novozymes samt goodiebags med alskens lækkerier.

FAKTA:

Biotekmesterskaberne blev afholdt første gang i 2019, og samarbejdspartnere i initiativet er:
Novo Nordisk, Novozymes, Equinor Refining Denmark, Knowledge Hub Zealand, Kalundborg Kommune, Kalundborg Forsyning, NNE, Lundbeck, Chr. Hansen, Poul Johansen Maskiner, Kalundborgegnens Erhvervsråd og Professionshøjskolen Absalon.

Formålet med BioTEKmesterskabet er at sætte fokus på de mange spændende uddannelses- og karrieremuligheder inden for bioteknologi og maskinteknologi og at bidrage til løsningen på den nationale mangel på STEM-kompetencer (science, engineering, technology og mathematics).

Der er i år blevet arbejdet med cases inden for enzymaktivitet, vandrensning og kemisk syntese - allesammen områder, som man bl.a. arbejder med i industrien i Kalundborg.
Bedømmelsen er foregået i vanlig stil, hvor opgaverne, som I år skulle leveres i form af video, blev bedømt af en virksomhedsrepræsentant fra den lokale industri og en underviser fra et gymnasium. Hvert dommerpanel har bedømt 5-6 cases og givet point. Herefter er de bedste cases sendt videre til et finaledommerpanel bestående af Steen Skærbæk, Senior Director hos Novozymes, Kresten Kromphardt, adjunkt og ph.d. på Professionshøjskolen Absalon samt Kirsten Justiniano, Lektor på Slotshaven Gymnasium.

I alt er der indsendt 16 forskellige casevideoer fra samlet 117 elever.
Se listen over årets deltagende institutioner her.